• LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • claudia annechini

MEpills#9. Join the museum visitor’s community and keep the culture alive!

Tour Eiffel



IT.

Le quattro parole chiave del giorno: cultura, comunità, persone. Nel 1966, Bourdieu pubblicò L'amour de l'Art, una serie di lavori sulle pratiche culturali. Egli sottolineò il fatto che la cultura è prima di tutto "partecipare". Che cosa significa quest'espressione?

La cultura, come realtà, non esiste infatti senza una comunità di persone che vi partecipa: la renda reale, viva e in salute con visite, frequentazioni, afflusso, garantendo crescita e sviluppo.

La persona che partecipa alla vita della comunità contribuisce, con la sua presenza, a mantenere viva la cultura stessa.

Ispirato dal motto "je participe à la partecipation" ("Io partecipo alla partecipazione") Bourdieu ha capito come attività culturali, come le visite ai musei, possono aiutare le persone a mantenere viva la cultura e contemporaneamente, a sentirsi parte della vita comunitaria di persone (Villagordo, 2008).

Una comunità culturale.




ENG.

Here are the four key words of today: culture, community, people.

In 1966, Bourdieu published L'amour de l'Art, a series of works on cultural practices, which occupied an essential part of his sociological work in the following decade. He highlighted the fact that Culture is first of all "participating". "Culture", as a reality, does not exist without a Cultural Community that makes it real. The people who participates in Cultural Community life contributes to keeping Culture alive. Inspired by this work, and the motto “je participe à la participation” Bourdieu understood how cultural activities, and museum visits, can help visitors become involved in Cultural Community life (Villagordo, 2008), and, in addition to being a healthy social aggregator, at the same that keep Culture alive.





Bourdieu, P. (1966). L'amour de l'art.

Villagordo, É. (2008). Pour une dimension anthropologique de l’enseignement de la culture. Tréma, (30), 87-100.