• claudia annechini

MEpills#6. Ask me anything.


Learning space at the Museum of Modern Art



IT.

Sollevare domande, invece che dare risposte. L'inquiry-based learning si verifica ogni volta che al visitatore non viene fornita una risposta esatta, ma gli strumenti per trovare la risposta autonomamente. L'inquiry-based learning (letteralmente l'apprendimento basato sull'indagine) inizia ponendo a chi si ha davanti delle domande, prendendo in considerazione problemi o scenari da risolvere, anziché semplicemente presentando fatti o informazioni.

Il processo è spesso assistito da un facilitatore, nel contesto del museo, un educatore / mediatore / guida. L'inquiry-based learning è diventata una prassi comune nei contesti museali perché coinvolgono attivamente il visitatore. Tuttavia, ci sono state alcune critiche a questo approccio: per alcuni spinge i visitatori verso ciò che vogliamo che imparino, una sorta di "conversazione pilotata", limitando la libera esplorazione e interpretazione dei contenuti della mostra. Di fatto, l'inquiry-based learning è un processo fluido, dinamico e divertente. Packer (2006) indica la differenza tra "imparare qualcosa o vivere l'atto di imparare come un esperienza". Usa il termine "imparare per divertimento" per riferirsi al fenomeno in cui i visitatori si impegnano in un'esperienza di apprendimento perché farlo, di fatto, è divertente.



ENG.

A technique of inquiry-based learning occurs whenever the visitor is not provided with an exact answer, but with the information and instruments to find the answer themselves. Inquiry-based learning starts by asking questions, considering problems or scenarios, rather than simply by presenting facts or information. The process is often assisted by a facilitator, in the museum context, usually an educator/mediator/guide. Discovery learning became common in museum contexts with children’s learning programmes because they actively involve the visitor. However, there has been some criticisms of this approach in museums: for some it pushes learners towards what we want them to learn, a sort of "unwired learning", steering a conversation, limiting the free exploration and interpretation of the exhibit. However, inquiry-based learning is a fluid, dynamic and fun process. Packer (2006) points to the difference between “to learn something or to experience learning”. She uses the term “learning for fun” to refer to the phenomenon in which visitors engage in a learning experience because they enjoy the fun process of learning.





Annechini, C., 2017. Emotional engagement in children’s visiting experience. Combining qualitative and quantitative research in museum learning settings.

Packer, J. (2006). Learning for fun: The unique contribution of educational leisure experiences. Curator: The Museum Journal, 49(3), 329-344.


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